reklama

Ako som v čínskom Hangzhou zorganizovala „Týždeň bez plastov“

Veľa ľudí si Čínu predstavuje ako ulice plné odpadkov. No verte, v mestách je o ich zber postarané. Nech sa však s odpadkami deje čokoľvek, je jedna vec, ktorú treba urobiť: znížiť produkciu odpadu. A preto „Týždeň bez plastov“.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Hangzhou má takmer deväť miliónov obyvateľov. I napriek tomuto číslu na mňa robí dojem ako pohodové a nie až tak uponáhľané mesto. Keď sa človek väčšinou pohybuje okolo areálu školy, ani si neuvedomí, v akom preplnenom mravenisku žije. Čo sa však týka recyklácie, nie je záležitosťou, ktorá patrí medzi priority každej domácnosti. Ani zber recyklovateľných produktov tu na väčšine miest nie je zabezpečený. Najmä plastové sáčky a tašky vyrábajú zbytočne veľa odpadu. Človek ide na trh kúpiť jednu mrkvu, jeden hlávkový šalát a dve paradajky. Predajca každý druh zeleniny dá samostatne do sáčku a odváži. Prirátajme ešte vajcia, mäso, tofu, a hneď si človek hrdo nesie aj desať plastových sáčkov. Cítila som sa sklamaná z celej situácie. Som tu cudzinka, čoskoro sa vraciam domov, veľa tu toho už nezmením. Alebo predsa?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Témou mojej magisterskej práce je stará taoistická kniha, Tao Te Ťing, a jeho inšpirácia k ochrane prírody. Samozrejme, po trojmesačnom čítaní a písaní o „jednote s prírodou a prostredím“, „ecofriendly lifestyle“, „prostom a jednoduchom živote“, prišiel moment, keď som mala plné zuby samej seba. Mala som po krk týchto fráz, keď naďalej žijem tak, ako doteraz. Keď tu ma zrazu osvietilo. Alebo som konečne pochopila to večné Tao, ktoré sa ani slovami nedá vyjadriť?

Pred tromi týždňami som bola na stretnutí Hangzhou GreenDrinks, skupine pár cudzincov, ale aj Číňanov, ktorí sa zaujímajú o ochranu prírody. O pár dní na to som navrhla súťaž „Týždeň bez plastov“, a dnes je to už náš piaty deň vyhýbania sa novým plastom v našom živote. Spolu s ďalšími päťdesiat deviatimi účastníkmi sa pokúšame o takmer nemožné. Týždeň bez plastov znamená nekupovať, či prijímať nové produkty z plastu alebo zabalené v plaste. Samozrejme, nečakáme, že súťažiaci budú schopní zrazu prestať kupovať kozmetiku, čistiace prostriedky, a všetky potraviny zabalené v plastových obaloch. Preto každý večer musia nahlásiť našej „plastovej polícií“, či porušili pravidlá, a koľko kusov plastu presne kúpili. Vyhráva ten, kto má na konci týždňa najmenšie číslo. (Hlavná cena ešte nie je kúpená, lebo riešim, čo bezplastové by som kúpila. ) V našej online skupine sa môžeme navzájom povzbudzovať a podporovať, ale aj utešiť toho, kto je smutný, že musel porušiť pravidlo. Ľudia sa do súťaže tak vžili, že sa nám sťažujú za každý nový kus, ktorý chtiac-nechtiac priniesli domov! Posielajú plačúcich a zúfalých smajlíkov, a dokonca aj fotky tých prekliatych plastov, kvôli ktorým zhrešili. Tak nakoniec je to predsa aj zábavné!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zrazu sme si všimli, že plasty sú zbytočne aj tam, kde ich vôbec netreba. Sú to napríklad igelitky, ktoré sa tak jednoducho dajú nahradiť jednou poriadnou plátennou taškou, alebo plastové fľaše, namiesto ktorých si nosím odolnú sklenenú. S ňou si môžem spokojne čajíčkovať!

Chápem, že väčšina členov skupiny sa po skončení našej výzvy asi plastom celkovo a natrvalo nevyhne. Ale z ich entuziazmu vidím, že naďalej sa budú snažiť kupovať také veci, z ktorých bude odpadu najmenej, prípadne bude odpad ľahko recyklovateľný. Je úžasné vidieť, že síce sme túto akciu zorganizovali narýchlo za pár dní, podarilo sa nám nájsť vyše päťdesiat účastníkov nielen z Hangzhou a pár iných miest, ale aj cudzincov z rôznych krajín, ktorí tu práve žijú. A čo ty, máš chuť na výzvu? :)

Martina Machová

Martina Machová

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Už od detstva ma lákala Ázia, čo ma doviedlo k štúdiu čínskeho jazyka. Dnes sa venujem výučbe jazykov, a rada zdieľam svoje zážitky zo štúdia v Číne.www.lektorkacinstiny.sk Zoznam autorových rubrík:  Rymovacky NerymovackyNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu